معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی: حدود ۷۰ آیین ایرانی ثبت جهانی شده است


انتشار : 1402/04/26



مریم جلالی، مسئول کارگروه فرهنگ و میراث ناملموس خانواده و معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میراث ناملموس ما شامل آن چیزی است که می‌شنویم، می‌بینیم، می‌بوییم، می‌چشیم، لمس می‌کنیم و ممکن است در هیاهوی تاریخ آن را از یاد ببریم

جلالی ادامه داد: خانواده همیشه پاسدار میراث ناملموس ما بوده است. میراث فرهنگی ما آنقدر گسترده است، که می‌تواند همه کارگروه‌های این رویداد را دربر گیرد. تمرکز کارگروه میراث ناملموس بر هویت ایرانی - اسلامی است. به عنوان مثال، در کارگروه سفره و تغذیه خانواده مناسک تهیه غذا یکی از میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود.

مسئول کارگروه فرهنگ و میراث ناملموس خانواده افزود: در حوزه اقلیم‌های مختلف در شهرستان‌ها و روستاها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای بزرگنمایی وجود دارد. ما ۱۴ شهر و روستای جهانی داریم. حدود ۷۰ آیین از جمله شب یلدا ثبت جهانی شده است. تمام تلاشمان این است طی تقویم یکساله تمام این رویدادها را به کلان رویداد خانواده و فرهنگ گره بزنیم.

محمدی، مسئول سفره و تغذیه خانواده درباره اهمیت الگوی فرهنگ غذایی در خانواده‌ها گفت: موضوع سفره ایرانی با توجه به رویکرد مذهبی و دینی آن می‌تواند محور مشترک حرکت‌های اجتماعی در جامعه باشد. ما در کارگروه سفره و تغذیه خانواده چند محور اصلی را مدنظر قرار دادیم. اولین محور ما معرفی سفره اصیل ایرانی مبتنی‌بر زیست بوم ایران است. دومین محور بررسی آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی فرهنگ غذایی در خانواده است.

مسئول سفره و تغذیه خانواده افزود: یعنی غذایی که در خانه میل می‌شود، چه تاثیری در روحیات انسان‌ها دارد و چطور می‌تواند سفره به محور تعاملات اجتماعی تبدیل شود. موضوع بعدی سبک غذایی سالم ایرانی با هنروری بانوان و مادران ایرانی است. اینکه بانوان چه تاثیری در سبک زندگی دارند و چطور می‌توانند با سفره‌سازی درست فرزند سالم را در جامعه تربیت کنند.

کتابچه رویداد ملی «خانواده و فرهنگ عامه» نقش غذا را این گونه تعریف کرده است: غذا در روابط اجتماعی و حفظ پیوندهای خانوادگی و گروه دوستان ضروری است. در هر جامعه‌ای پیشنهاد غذا یا نوشیدنی در حکم پیشنهاد عشق، محبت یا دوستی مطرح می‌شود. پذیرش پیشنهاد غذا به منزله تصدیق و پذیرش احساسات بروز داده شده، پاسخ مثبتی به آن است. همچنین آنچه افراد به عنوان غذا مصرف می‌کنند، نوع طبقه و سرمایه اقتصادی و اجتماعی فرهنگی آن‌ها را نشان می‌دهد و جایگاه آن‌ها را در جامعه تثبیت می‌کند.