جلوگیری از ادامه تعرض به تپه تاریخی دهستان آهودشت کرخه


انتشار : 1402/04/24



به‌گزارش ایلنا از خوزستان، علی بویری‌ با بیان این مطلب گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده، پیمانکار بدون انجام استعلام و هماهنگی، به تأمین خاک برای زیرسازی جاده از تپه باستانی با همکاری یکی از کشاورزان منطقه که این تپه در اراضی در اختیار وی بوده اقدام کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش افزود: این اتفاق درحالی رخ داد که به فاصله اندکی معدن و دپو خاک برای انجام زیرسازی وجود داشته است.

او تصریح کرد: طی بازدید میدانی مشترک بخشدار مرکزی و اداره راهداری شهرستان کرخه و عوامل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش، ضمن جلوگیری از ادامه تعرض و تخریب صورت‌گرفته، نسبت به  جانمایی تأمین محل مناسب برای تهیه مصالح زیرسازی جاده‌ مورد نظر اقدام شد.

بویری‌ اضافه کرد: پس از تأیید گزارش تخریب، اداره میراث‌فرهنگی ضمن اعزام گروه کارشناسی، محدوده مورد نظر را بررسی، پیمایش و مطالعه میدانی کردند.

تپه موسوم به دحیمی در محدوده روستایی با همین عنوان واقع شده است که اهالی منطقه به ماهیت تاریخی بودن آن اشراف داشته‌ و معتقد هستند قبرستانی در آن قرار دارد.

این تپه باستانی در طرح بررسی‌های باستان‌شناختی مک آدامز طی سال ۱۹۶۰ شناسایی و ثبت شد. همچنین در مطالعات دهه هشتاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان نیز مختصات و محدوده این تپه به ثبت رسید.