پیدا شدن شهر زیرزمینی عحیب


انتشار : 1402/03/18



نوش‌آباد کاشان یکی از شهرهایی است که شهر زیرزمینی آن مشهور است. این شهر زیرزمینی به عنوان یک موزه، مقصد گردشگرانی است که می‌خواهند به تاریخچه این شهر، ساختارهای زیرزمینی به عنوان پناهگاه و آداب و رسوم مردم قدیم کاشان بپردازند.
نوش‌آباد شهری در ۸ کیلومتری استان کاشان و از توابع شهرستان آران و بیدگل است که یک اثر گردشگری و تاریخی جذاب را نه روی زمین بلکه در زیرزمین دارد. یک شهر زیرزمینی تاریخی که به ثبت ملی هم رسیده، مقصد خوبی برای تعطیلات پیش‌روست.

کشف این شهر روایتی از پرت شدن یک مغنی به دنیای زیرزمینی نوش آباد است. در سال ۱۳۸۱ یک مغنی در نوش‌آباد در منزل شخصی خود مشغول حفر چاه فاضلاب بود که ناگهان وقتی به عمق ۲ متری چاه رسید به درون شهری دیگر پرت شد. این اتفاق به ظاهر ساده و پیش‌بینی نشده باعث شد که یک شهر شگفت‌انگیز در زیرزمین کشف شود. به دلیل اینکه دهانه‌ی چاه دقیقا روی ورودی یکی از پناهگاه ها قرارگرفته بود. پناهگاه میراثی از گذشتگان که یادآور روزگاری سخت و جنگ های پی در پی بوده که مردم برای حفظ امنیت، روزها و شب هایی را در زیرزمین سپری کرده‌اند.

قدمت این شهر طبق کشفیات باستان‌شناسی متعلق به دوره‌ی ساسانیان بوده است. حملات اعراب، افغان، سلاجقه، حسین کاشی (یاغی و غارتگر زمان قاجار) و حمله‌ی راه‌زنان در زمان برداشت محصول از علت‌های پنهان شدن مردم در این پناهگاه بوده است. یک ایده‌ی هوشمندانه برای حفظ امنیت جان و مال خود در برابر دشمنان که هزار و ۵۰۰ سال پیش مردم این منطقه انجام داده‌اند.