۵۰ میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی اراک اختصاص یافت


انتشار : 1402/04/19



به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از شهرداری، علیرضا کریمی اظهار کرد: ۵۰ میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی  اراک از اعتبارات شهرداری این شهر و با نظارت و کارشناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی  اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این اعتبار از محل بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اراک است، افزود: بازار تاریخی اراک مهمترین مجموعه فرهنگی و هویتی است که حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی آن در پررنگ‌کردن نظام هویتی مرکز استان نقش ارزنده‌ای دارد.

 

کریمی ادامه داد: بازار اراک و سراهای آن از مهمترین آثار تاریخی این شهر است که متاسفانه در سالیان گذشته به دلیل تعدد مالکین و عدم رسیدگی به آنها به خصوص در سراها دچار آسیب‌های جدی شده است.

 

وی تاکید کرد: مشارکت و اقدام جدی برای ترمیم این بنای ارزشمند توسط مالکین امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

شهردار اراک گفت: برای حفظ این مجموعه تاریخی که به عنوان شناسنامه شهر اراک شناخته شده، همه باید کمک دهند تا این هویت کهن از شرایط امروز نجات پیدا کند و به سمت بهبودی سوق یابد.

 

به گفته وی هم‌اکنون پیمانکار در سرای «گلشن» و سرای «نوذری» در حال مرمت است و امید است همه بخش‌های آسیب‌دیده این بنای تاریخی مرمت شود.

 

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.