از شایعه تا واقعیت کشف آثار باستانی در محوطه تاریخی حسین‌آباد


انتشار : 1402/04/14



به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، خبری مبنی بر تخریب محوطه تاریخی حسین‌آباد (مرتع للمرز حسین‌آباد) در فضای مجازی دست به دست شده است که در این خبر آمده محوطه باستانی شناسایی شده اما کاوش انجام نشده است.

در ادامه آمده است این منطقه با این تیغه‌های فولادین تخریب و برای همیشه محو می‌شود.

اطراف چاه آب مرتع ۹۲ هکتاری تصرف شده توسط پتروشیمی مازندران، محوطه تاریخی شناسایی شده که کاوش نشده و گفته شده این منطقه با گریدر تسطیح شده و در اطراف آن کوزه‌های شکسته وجود دارد.

حتی یک باستان‌شناس مورد اعتماد براساس مشاهدات تصاویر احتمال می‌دهد این پی‌سوز مربوط به دوره اشکانی باشد.

در همین زمینه کمپینی با عنوان نه به تخریب محوطه تاریخی کاله در فضای مجازی به راه افتاده که در پیگیری این خبر به سراغ عابدینی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران رفتیم که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: یکی از راه‌های شناسایی محوطه باستانی این است که این محوطه‌ها معمولا به صورت اتفاقی کشف می‌شوند؛ به این دلیل که خیلی‌ها شناسایی شده نیستند و در طول زمان شناسایی می‌شوند.

وی افزود: بسیاری از این گورستان‌ها و محوطه‌های باستانی که به عنوان محوطه‌های باستانی کشف کردیم یا مشغول انجام راه‌سازی، گازررسانی و سایر بودند و این موضوع هم مستثنی از این قضیه نیست.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: انجام کارهای پتروشیمی در منطقه حسین‌آباد خیرش این بود که سازه معماری قابل شناسایی شد اما موضوع مهم و تکلیف ما این است از این پَس باید چکار کنیم و چه وظیفه‌ای برعهده داریم و این موضوع مهم است.

عابدینی با بیان اینکه براساس تصاویر می‌توان گفت ان آثار مربوط به دوره اسلامی است، اضافه کرد: اینکه احتمال داده شده مربوط به دوره اشکانی باشد بعید می‌دانم و اینکه هنوز باستان‌شناسی در این زمینه نظری اعلام نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه درحال رایزنی هستیم تا طی امروز و فردا بازدید میدانی از منطقه داشته باشیم، گفت: پس از بازدید از منطقه با قطعیت می‌توانیم اعلام کنیم که این منطقه محوطه باستانی است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: پس از بازدید و درصورت تایید محوطه باستانی، وارد فاز مطالعات و ثبت می‌شویم.