تهران از مبدأ به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود


انتشار : 1402/04/11


تهران از مبدأ به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود

سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ایجاد سازمان گردشگری گفت: شهرداری تهران ظرفیت‌های گردشگری، فراغتی و میراث فرهنگی زیادی را در سطح شهر در اختیار دارد، اما متأسفانه به دلیل پراکنده بودن آنها در نقاط مختلف شهر، هیچ وقت ذیل یک سیاست واحد به مردم ارائه خدمت نکردند.

وی اظهار کرد: مردم بسیاری از خدمات گردشگری و سیاحتی را از شهرداری دریافت می‌کنند اما مطلع نیستند. ممکن است به کنار دریاچه خلیج فارس بروند و بدانند که این منطقه را شهرداری مدیریت می‌کند، اما شاید برای اکثریت مردم اداره‌کننده این مکان مهم نباشد، بلکه محتوا و کیفیت خدمات ارائه‌شده اهمیت بیشتری داشته باشد.

علوی گفت: بیش از ۷۰ موزه و خانه‌موزه در شهر تهران وجود دارد و سیاست‌گذاری واحدی برای آنها وجود ندارد. شهربازی‌‌هایی که در بوستان‌های شهرداری‌ها پراکنده هستند هیچ ارتباطی با سیاست‌گذاران فرهنگی شهر ندارند و در جای دیگری برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود و صرفاً با نگاه اقتصادی اداره می‌شوند، مانند باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ‌موزه قصر. سینماهایی که در سطح شهر در اختیار مدیریت شهری است مانند سینما ملت، آزادی، تماشا، مجموعه باغ کتاب و مجموعه عباس‌آباد می‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار باشند، اما چون پراکنده هستند هرکدام به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌‌کنند.

تبدیل تهران به مقصد گردشگری

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تصمیم گرفتیم که مجموعه‌های تفریحی و گردشگری را ذیل عنوانی مانند سازمان گردشگری شهرداری تهران یا هلدینگ گردشگری شهرداری تهران کنار هم قرار دهیم تا خدمات بهتر و ملموس‌تری را به شهروندان ارائه دهند. یکی از اهداف طرح مذکور این است که تهران را از مبدأ گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم. چرا تهران با این همه اماکن تاریخی، گردشگری و... همیشه باید آخر هفته‌ها و در ایام تعطیلات مبدأ گردشگری باشد و تعداد زیادی از مردم به شهرهای اطراف بروند؟ مردمی که ساکن شهر تهران هستند چقدر از وجود اماکن تفریحی و گردشگری خبر دارند؟

علوی تأکید کرد: باید در مدارس تحقیقی انجام شود تا بدانیم چه تعداد از دانش‌آموزان تهرانی از کاخ‌موزه‌ها و اماکن گردشگری‌ شهر تهران بازدید کرده‌اند. همچنین، ساکنان شهر تهران از وجود اماکن گردشگری، میراثی و تفریحی آن به طور کامل مطلع نیستند، زیرا این اماکن پراکنده‌اند و سیاست‌گذاری واحدی در مورد آنها وجود ندارد.

حضور سه میلیون گردشگر در تهران

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا تهران به مقصد گردشگری تبدیل شود. در عید نوروز امسال و سال گذشته این اتفاق رخ داد و بیش از سه میلیون گردشگر وارد شهر تهران شدند و بیش از ۹۰ درصد ظرفیت هتل‌‌ها و مسافرخانه‌های تهران پر شد. پس تهران به سمت مقصد گردشگری شدن حرکت کرده است و فقط مبدأ نیست.

علوی گفت: امیدواریم که در تابستان امسال طرح یکپارچه‌سازی اماکن گردشگری شهر تهران اجرا شود. برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است و این سازمان یا هلدینگ نقش سیاست‌گذار را برعهده دارد و قرار نیست که مجری باشد بلکه باید در سیاست‌گذاری حلقه واسط این مجموعه‌هاست. همه مجموعه‌ها کار خود را انجام خواهند داد، اما داخل پازلی که سیاست‌گذاری شده است خواهند بود. مخاطبان این سازمان یا هلدینگ فعالان عرصه گردشگری هستند و این مرکز برای مردم برنامه‌ریزی می‌کند.