مرمت و زیباسازی بافت تاریخی سنندج آغاز شد


انتشار : 1402/05/23



منصور مهرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با اشاره به آغاز فصل اول مرمت عمارت مشیردیوان سنندج با اعتباری بالغ بر یک‌‌میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت: اجرای سنگ‌فرش معابر اطراف عمارت مشیردیوان و میدان جلو عمارت مشیردیوان تا خیابان شهدا با مصالح سنگ لاشه محلی از جمله اقدامات این فصل از مرمت است.

وی افزود: لایه‌برداری سیمان ناهمگون جداره تجاری خیابان امام خمینی، مابین پاساژ دیاکو و خانه کُرد و همچنین مرمت پنجره‌های چوبی برج شبه ناقوس میدان انقلاب سنندج و مرمت شیروانی و نمای آجری آن، از دیگر برنامه‌های در‌حال اجرای این فصل است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تصریح کرد: بافت تاریخی سنندج، یادگار و امانتی از گذشتگان است و باید این میراث به‌‌درستی نگهداری شود تا نسل‌های آینده نیز از زیبایی‌های این بافت ارزشمند بهره‌مند شوند.

مهرزاد از پیگیری ویژه احیای بناهای تاریخی استان تأکید کرد و گفت: مرمت و احیای بافت تاریخی، ضمن تسریع در نیل به توسعه پایدار گردشگری باعث رونق اقتصادی و تاثیرگذاری آن در جامعه می‌شود.

عمارت مشیر دیوان در محله قدیمی سرتپوله سنندج، در خیابان شهدا قرار دارد از بناهای مشهور دوره قاجاری است و مجموعه‌ای از فضاهای متعدد است. این ساختمان با شیوه و اسلوب معماری ایران به ویژه محوطه یک ایوانی، در دوره قاجاریه توسط «میرزا یوسف مشیر دیوان» دیوان مشاور و جانشین حاکم منطقه به نام «میرزا رضای وزیر کردستانی» ساخته شد.